ارزش بازار AMD برای اولین بار در تاریخ از اینتل فراتر رفت

ارزش بازار AMD برای اولین بار در تاریخ از اینتل فراتر رفت

AMD حالا از نظر ارزش بازار بالاتر از رقیب دیرینه‌اش یعنی اینتل قرار دارد و برای اولین بار این کمپانی توانسته از رقیبش پیشی بگیرد. ارزش بازار AMD به ۱۹۷.۷۵ میلیارد دلار رسیده در حالی که ارزش بازار اینتل برابر ۱۹۷.۲۴ میلیارد دلار است. دلیل این موضوع را باید در خرید «زایلینکس» توسط AMD جستجو کرد.

 

ارزش بازار AMD

خرید زایلینکس باعث شد که ۲۴۸.۳۸ میلیون سهم آن به ۴۲۸ میلیون سهم جدید AMD تبدیل شود تا تعداد سهام این سازنده پردازنده و گرافیک از ۱.۲ میلیارد به ۱.۶۲۸ میلیارد برسد و ارزش بازار ۱۹۷.۷۵ میلیارد دلاری را برای AMD به ارمغان بیاورد. ارزش بازار این کمپانی حالا ۵۱ میلیون دلار از اینتل بالاتر است.

عبور از اینتل برای شرکتی که چندین سالگی پیش تا مرز ورشکستگی هم پیش رفت، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. در حقیقت AMD با معماری Zen توانست دوباره جان بگیرد و به مرور زمان سهمش را در بازار افزایش دهد. AMD توانست با این معماری، به بیشترین سهمش در بازار دست پیدا کند و حتی به پول کافی برای خرید زایلینکس دست یابد.

با وجودی که ارزش بازار AMD از اینتل فراتر رفته، همه می‌دانیم که در بازار پردازنده‌های x86 این اینتل است که با اختلاف، دست بالا را در بازار دارد. سهم این کمپانی در این بخش از بازار نزدیک به ۷۵ درصد است. علاوه بر این، اینتل سود و درآمد سالانه بسیار بیشتری نسبت به AMD تولید می‌کند. همچنین اینتل در کنار طراحی پردازنده‌ها، آن‌ها را هم تولید می‌کند اما پردازنده‌های AMD را شرکت‌های دیگری مانند TSMC می‌سازند.

با وجود تمام این موارد، AMD با تصاحب زایلینکس می‌تواند عملکرد و سهمش را در بازار افزایش دهد. زایلینکس خودش در گزارش‌های مالی عملکرد خوبی داشته و حتی توانسته با درآمد فصلی ۱ میلیارد دلاری، رکورد بزند.

AMD حالا از کوالکام هم ارزش بیشتری دارد، اما همانند اینتل ارزشش بسیار پایین‌تر از انویدیا است. ارزش انویدیا به ۶۶۲ میلیارد دلاری می‌رسد که از مجموع AMD و اینتل بالاتر است.