دبیرکل سازمان ملل: هوش مصنوعی می‌تواند مرگبار و ویران‌کننده باشد !!!

دبیرکل سازمان ملل: هوش مصنوعی می‌تواند مرگبار و ویران‌کننده باشد !!!

شورای امنیت سازمان ملل برای اولین‌بار جلسه‌ای برگزار کرد تا درباره خطرات هوش مصنوعی و نیاز به قانون‌گذاری در این زمینه بحث کند.

شورای امنیت سازمان ملل برای اولین‌بار جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت هوش مصنوعی (AI) برگزار کرد. در این جلسه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل این سازمان، گفت باید با تهدیدات هوش مصنوعی مقابله شود چون این فناوری می‌تواند بسیار مرگبار و ویرانگر باشد.

به گزارش رویترز، چین در جلسه شورای امنیت اعلام کرد که هوش مصنوعی نباید از کنترل خارج شود. آمریکا نسبت به استفاده از این فناوری برای سانسور و سرکوب شهروندان هشدار داد. بریتانیا نیز که کنترل دوره‌ای شورا را بر عهده دارد، گفت AI به‌صورت بنیادی همه جنبه‌های زندگی بشر را دستخوش تحول خواهد کرد.

«جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه بریتانیا، در این نشست به توانایی‌های هوش مصنوعی در کمک به حل مشکلات تغییر اقلیم و تقویت اقتصادها اشاره کرد و افزود: «ضروری است که قوانینی بین‌المللی برای فناوری‌های تحول‌ساز ایجاد کنیم، چون هوش مصنوعی هیچ مرزی نمی‌شناسد.» او در ادامه گفت این فناوری می‌تواند بر نشر اطلاعات نادرست هم دامن بزند.

ر ادامه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، «جک کلارک»، هم‌بنیان‌گذار شرکت هوش مصنوعی آنتروپیک (Anthropic) و پروفسور «زِنگ یی»، رئیس مشترک مرکز تحقیقات چینی-بریتانیایی اخلاق و حکمرانی درزمینه هوش مصنوعی سخنرانی کردند.

دبیرکل سازمان ملل: هوش مصنوعی می‌تواند مرگبار باشد

گوترش گفت: «کاربردهای نظامی و غیرنظامی هوش مصنوعی می‌توانند پیامدهایی جدی را برای صلح و امنیت جهان به‌دنبال داشته باشند.» او افزود که این فناوری می‌تواند برای فعالیت‌های تروریستی، مجرمانه و یا توسط دولت‌ها مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، مرگبار باشد و به روان جوامع آسیب جدی وارد کند. گوترش از ایده برخی سازمان‌ها برای تشکیل نهادی تازه شبیه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سازمان ملل به‌منظور تجمیع و کنترل فعالیت‌های بین‌المللی درخصوص این فعالیت‌ها حمایت کرد.

سفیر چین در سازمان ملل در این جلسه گفت هوش مصنوعی یک شمشیر دولبه است و این کشور از نقش هماهنگ‌کننده این سازمان به‌منظور تدوین قوانین برای این فناوری حمایت می‌کند. سفیر روسیه اما این سؤال را مطرح کرد که آیا شورای امنیت به‌عنوان شورایی با وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی باید به مسئله هوش مصنوعی ورود کند یا خیر.

از سوی دیگر، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت هیچ‌کدام از کشورهای عضو نباید از هوش مصنوعی برای سانسور، محدودسازی، سرکوب یا کاهش قدرت مردم استفاده کنند.