کاهش فروش سرورهای سازمانی پس از ۱۵ سال رشد مداوم

کاهش فروش سرورهای سازمانی پس از ۱۵ سال رشد مداوم

پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و روی‌آوردن شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری به کسب‌وکار دیجیتال، میزان فروش سرورها، هرساله با رشدی قابل‌توجه همراه بود است. اوج این رشد را در سال ۲۰۲۰ مشاهده کنیم که می‌توان بخشی از این استقبال را متأثر از همه‌گیری ویروس کرونا دانست. اما به نظر می‌رسد که این روند روبه‌رشد پس از ۱۵ سال متوقف شده و شرکت‌ها، رغبت کمتری به استفاده از سرورهای سازمانی نشان می‌دهند.

بر اساس گزارش جدید شرکت تحقیقاتی Omdia، اولویت‌بندی کسب‌وکارها در حال تغییر است و بسیاری از آنهایی که پیش‌ازاین از خدمات سرویس‌دهندگان ابری بزرگ استفاده می‌کردند، به سمت محاسبات مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت کرده‌اند.

از نظر برخی از تحلیلگران، شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات ابری، به‌شدت نگران ازدست‌دادن موجی از فرصت‌های بازار هستند که به‌واسطه چت‌بات‌های هوشمندی مانند Chatgpt به وجود آمده است. در نتیجه، این مجموعه‌ها به سمت آموزش مدل‌های هوش مصنوعی سوق پیدا می‌کنند. بسیاری از خریداران، تهیه سرورهای همه‌منظوره را به تأخیر انداخته‌اند و ترجیح می‌دهند که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی بر روی سرورهای هوش مصنوعی انجام دهند.

بررسی داده‌های بازار، نتایج جالب‌توجهی را در اختیار ما قرار می‌دهد. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳، تنها ۲.۸ میلیون سرور به فروش رفته است که به طور قابل‌توجهی کمتر از میانگین فروش فصلی است. درواقع، کاهش فروش سرورها از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ تا سه‌ماهه اول سال جاری، بزرگ‌ترین کاهش نرخ فروش سرورها در طول تاریخ بوده است.

در حالی تحلیلگران Omdia کاهش فروش ۱۲ درصدی سرورها را در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کنند که میزان فروش سرورهای پیکربندی‌شده با پردازنده‌های هوش مصنوعی، افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است. تقاضا برای سرورهای مایکروسافت، گوگل و متا در فصل اول سال جاری، رشد زیادی داشته و می‌توان این استقبال کسب‌وکارها را ناشی از تمرکز این غول‌های تکنولوژی بر روی برنامه‌های هوش مصنوعی مانند Bard، Copilot و I-JEPA دانست.

یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ فروش سرورها، افزایش متوسط عمر مفید آنهاست. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که عمر مفید یک سرور در حال حاضر، ۶.۲ سال است که این رقم در یک دهه قبل، تنها ۴.۱ سال بوده است. این در حالی است که به گزارش برخی از ارائه‌دهندگان سرورهای اروپایی، مدت‌زمان استفاده مفید از سرورها گاهی تا ۹ الی ۱۰ سال هم می‌رسد.

نتایج این گزارش‌ها، نشان می‌دهد که هرچند نیاز شرکت‌ها به امور محاسباتی در حال افزایش است؛ اما ترجیح شرکت‌ها به استفاده از محاسبات مبتنی بر مدل‌های هوش مصنوعی است و آنها، آینده خود را در این فناوری جست‌وجو می‌کنند.